2011. augusztus 25., csütörtök

Más megközelítésben - Kell-e egy cégnek Facebook rajongói oldal?

Kicsit más oldalról próbáltuk megközelíteni a HVG: Kell-e egy cégnek Facebook rajongói oldal? feszegetett témát.


Néhány tapasztalatot szeretnénk hozzáfűzni.
4 kérdésre kell választ adni mielőtt a fb üzleti oldal elkészítésébe/elkészíttetésébe belevág egy cég.

Ki a célcsoport?
Ez nagyon fontos, viszont érdemes elgondolkodni azon, hogy a fb virtuálisan olyan, mint amikor személyesen mesélünk valamiről (termékről, szolgáltatásról) barátainknak ismerőseinknek, csak itt egyszerre sokan látják. 

Például egy szálloda esetében ki lehet a célközönség? Bárki, és mindenki.
Savoyai Kastély, vagy a Jancsár Hotel számára nem a Ráckevén és Székesfehérváron élők a célcsoport, hanem az országban, és azon kívül mindenki.
Vannak olyan vállalkozások, akiknek fontos célközönségük helyben van. Erre példa a Tóváros Pizzéria és a  Pizza Maffia. Előbbinek Székesfehérváron és környékén, utóbbinak Nyíregyházán és környékén van a célközönsége, mégsem csak feléjük fontos a kommunikáció az üzenőfalon, hisz ahogy nekünk, úgy másoknak is lehet (és van) ismerőse, barátja, családtagja az említett városokban, vagy annak környékén. Sőt. Az is lehet, hogy pont odamegy nyaralni, és akkor majdnem biztos, hogy a már „ismerős” pizzázótól fog rendelni.

Mi az oldal elsődleges célja?
Kicsit félretéve mindenfajta szakmaiságot, az a véleményünk, hogy az ismertség megszerzése, a forgalom növelése minden vállalkozás célja. „Néhány” évvel ezelőtt sok cégvezető utasította el a weben való megjelenést, mondván, minek az nekem, itt ahol a vállalkozásom működik ismernek, minek kéne megjelenni a világhálón? Ma már ez nem kérdés. Minden valamirevaló cégnek van domain neves weboldala.

Tételezzük fel, hogy tudatosan építette fel az oldalát, kialakította a színvilágot, megkezdte a brandépítést (márkaépítés). Amikor valaki ellátogat egy weboldalra és ott fb megjelenésre utalást lát, rá fog klikkelni, hiszen kíváncsi.
Ha a fb megjelenés nincs összhangban (színvilág, tartalom) a weboldallal, akkor a látogató elveszíti a komfortérzetét, és azt sem tudja hirtelen hol van. Abban az esetben, ha „minimál megjelenésű” a fb üzleti oldal, akkor pedig azt gondolja, „ilyet már láttam, csak más volt a neve”.

Olyan helyzet is elképzelhető, amikor egy céges weboldalon tájékozódik egy látogató, és felmerül benne, van-e a cégnek fb-os megjelenése. Ha nincs akár csalódott is lehet, és keres olyat a konkurenciánál, akinek van.
Tehát mi is az elsődleges cél? Megjelenni egy olyan felületen is, ahol eddig nem voltunk megtalálhatóak, kiszolgálni azokat, akik potenciális vásárlóink, vendégeink, megrendelőink lehetnek.

Tud érdekes, egyedi tartalmat kínálni?
A kommunikációt tanulni kell, de megtanulható. Gondoljunk csak bele, ha kapcsolatba kerül egy vállalkozás a vevőjével, megrendelőjével, partnerével, akkor is történik valamilyen kommunikáció.
Egy jó kereskedő nem csak azt kérdezi a vevőjétől, hogy mit kér, hanem igyekszik „kiszolgálni” őt. Felhívja a figyelmét aktuális akciókra, javaslatokat tesz, stb. Legyen bármilyen vállalkozásról is szó, a saját termékéről, szolgáltatásáról mindenki tud beszélni. Mindenkinek vannak ötletei a forgalom növelésére. Igaz, nem mindegyik hatékony, de láthatja mindenki, hogy a próbálkozások végtelenek. (szórólapok, akciók, bemutatók, nyereményjátékok, stb)

A saját területén mindenki tud egyedi tartalmat kínálni! Mindenki szeretné, ha meg tudnák különböztetni a konkurenciájától. 

Ennek egyik és legfontosabb eszköze a brandépítés, a weboldal, és minden ahol beazonosíthatóan meg lehet jelenni. A közösségi marketing a 21 század újdonsága, és lemarad, aki kimarad. Lemarad, aki nem a megfelelő módon jelenik meg, aki azt gondolja, hogy „majd ez is elmúlik”. Még ha el is múlik, addig nagyon sokan, nagyon komoly „rajongói” bázist fognak kiépíteni.

Van-e kampány a Facebook-oldal mögött?
Jó kérdés, de ez szerintünk nem kritériuma a fb üzleti oldal létrehozásának.
Részletesebben erről következő írásunkban olvashattok.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése